אחרי שהתחילה כסוד ליודעי ח"ן, כזה שאילץ את מבקרי הטלוויזיה ממש להתחנן שאנשים יצפו בה, "האקס" (Hacks) כבר מגיעה לעונתה הרביעית כמנצחת. פרס האמי לקומדיה הטובה הוענק לה השנה בפעם הראשונה, יחד עם פסלון שלישי לכוכבת ג'ין סמארט ששומרת על פול האוס, ולמרות שהיא עדיין לא להיט מיינסטרימי אמיתי - יש לה מספיק סופרלטיבים באמתחתה כדי להבטיח את המשך הקיום שלה. לצד "הסטודיו" החדשה והמופתית של סת' רוגן, ומול דעיכתה היחסית של "הדוב", נראה שהסאטירות על תעשיית הבידור האמריקאית עומדות לבזוז בצדק רב גם את האמי הבא.
למרות שהיא זמינה רק בשירות הסטרימינג הצנוע מקס מבית HBO, ולא משודרת רשמית ברשת הפרימיום הגדולה לצד הסדרות הכי מדוברות בעולם (בישראל העונה החדשה זמינה ב-yes וב-HOT), "האקס" הייתה ונותרה בטופ של מה שהטלוויזיה יכולה להציע. בפרק השני של העונה ניתן להבחין לרגע בשלט חוצות של "הפרנצ'ייז", סאטירה הוליוודית אחרת שדווקא כן קיבלה השנה את הבמה של HBO ולגמרי כשלה. יחי ההבדל הקטן. בעודה עוברת לתחום עיסוק חדש, מבימות הסטנדאפ לתוכניות הלייט-נייט, ל"האקס" לא נגמרים הדברים שהיא יכולה ורוצה להגיד על התעשייה שבה היא מתקיימת - ובטח שלא נגמרות הדרכים לעטוף באמצעותן את כל זה לכדי קומדיה דרמטית מרחיבת לב בדיוק כשם שהיא אכזרית וחדה.
העונה הרביעית של "האקס" נפתחת בשנייה שבה העונה השלישית נגמרה: אווה (האנה איינבינדר) סוחטת את דרכה לתפקיד התסריטאית הראשית בתוכנית הלייט-נייט החדשה של דברה ואנס (ג'ין סמארט). רכבת ההרים שהיא מערכת היחסים בין שתי הגיבורות דוהרת במהרה מטה, אבל מצד שני עכשיו הן לא עצמאיות אלא חלק מארגון והפקה גדולה - ולכן הרעל, הנקמות הקטנות והאלימות הקלה שכל כך אפיינה אותן לא יכולה להימשך. או לפחות לא להתגלות על ידי נציגת משאבי האנוש המעיקה. "אני מנסה לעשות לך חיים קלים", אווה מזכירה לדברה באחד מפרקי העונה. "אז תהרגי את עצמך", היא משיבה לה.
במקס בחרו העונה בהפצה מבלבלת לגמרי - שני פרקים עכשיו, ואז פרק בשבוע, אבל אז הפרק השביעי והשמיני ביחד, ואז שוב פרק בשבוע - ולכן למרות צפייה מראש בכל פרקי העונה החדשה של "האקס", אי אפשר לגלות הרבה על מה שצפוי בה. בהתחשב בכמות הגבוהה של כוכבים אורחים בתפקיד עצמם, גם לא כדאי. ומה שכן אפשר לומר בכל מקרה היה ברור מלכתחילה: כמובן שהתוכנית החדשה של דברה נקלעת לקשיים יצירתיים ומסחריים, וכמובן שזה מקרין על הדינמיקה שלה עם אווה שעליה נשענת הסדרה. דברה, הבן אדם הכי אינסטרומנטלי מאז ראש הממשלה הישראלי, הרי רגילה להשתמש באנשים ולזרוק אותם בהתאם לצרכיה. אווה, מצדה, לא נותנת לה. וכשמדובר באישה בגיל השלישי שמובילה תוכנית בענף שבו כולם גברים באותו צבע ואותו גיל ולכולם קוראים ג'ימי, מה שמונח על הכף הוא לא רק הקריירה של שתיהן אלא העתיד של הענף.
קיימת איזושהי הורדת הילוך בעונה הזאת של "האקס", כזו שגורמת לה להיות סוחפת מעט פחות מקודמותיה. אולי זו הידיעה הקבועה שבסוף דברה ואווה הרי ישלימו, אולי זה זמן המסך המועט שמקבלת הפעם די ג'יי, הבת של אווה (כי השחקנית קייטלין אולסון עסוקה בלג'נגל בין "פילדלפיה זורחת" ל"פוטנציאל גבוה"). אולי אלה השריפות בלוס אנג'לס, שהשהו את צילומי העונה בעיצומם ואף הרסו לחלוטין את האחוזה של דברה בלוס אנג'לס - נכס שמופיע העונה ביתר שאת, ובמזל הספיקו לצלם את כל מה שצריך ממנו לפני שנחרב. אולי זו אפילו המחשבה על הפרק המבריק שיכול היה להתרחש סביב אותן שריפות שמפנות את דברה מביתה, ולפחות לבינתיים טרם נכתב. ואולי אלה הציפיות שעלו באופן טבעי אחרי ש"האקס" הקפידה לשפר את עצמה מעונה לעונה. אז אל דאגה, גם העונה הזאת מותירה אותה בפסגת הקומדיות הטלוויזיוניות. והיא די בודדה שם.
תגובות